Modernizacja linii nr 8 przełożona… zgodnie z planem.
Jak informuje Ministerstwo Transportu planowana modernizacja linii kolejowej nr 8 nie zostanie wykonana w terminie. Inwestycja miała się wkrótce rozpocząć, ale jak się okazało dokumentacja projektowa odcinka Radom – Warka nie jest jeszcze gotowa. Termin zakończenia przebudowy torów został przesunięty na razie na rok 2017.
Przesunięcie terminu modernizacji linii kolejowej nr 8 to informacja, której można się było spodziewać. Dokumentacja przebudowy torów na odcinku Radom - Warka była tworzona niedbale i w ten sam sposób konsultowana z mieszkańcami, a protest mieszkańców wobec likwidacji stacji Bartodzieje jest wskazywany przez ministerstwo jako jedna z przyczyn opóźnienia w realizacji tej inwestycji. To w moim przekonaniu jedynie pretekst dla nieudolności urzędników, projektujących nowe szlaki kolejowe bez wychodzenia zza biurka w Warszawie. Błędy na mapach i wlokące się latami postępowania w sprawach wywłaszczeń to prawdziwy powód opóźnienia.
Co ta decyzja oznacza dla sprawy postulatów pozostawienia „Bartodziej” jako stacji, a nie jedynie przystanku osobowego? Trudno dziś na to pytanie odpowiedzieć. Z pewnością otwiera się pewna szansa na dokonanie ważnych zmian projektowych. Można się jednak spodziewać, że stanowisko ministerstwa będzie nadal negatywne i będzie polegać na dążeniu do zakończenia prac projektowych w ramach istniejącej koncepcji, zakładającej pozostawienie w Bartodziejach jedynie przystanku osobowego. Uważam, że mimo to należy podjąć próbę wprowadzenia do projektu takich rozwiązań, które w przyszłości zapewnią przede wszystkim jak najlepszą obsługę ruchu pasażerskiego oraz dogodną infrastrukturę drogową towarzyszącą przebudowanej linii kolejowej, a "planowe" opóźnienie inwestycji daje szansę na zgodne współdziałanie w osiągnieciu tego celu przez przedstawcieli mieszkańców, samorządowców i lokalne władze.
.
Wojciech Ćwierz